Yá'át'ééh abiní en Hágoónee' - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Yá'át'ééh abiní en Hágoónee' - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Yá'át'ééh abiní en Hágoónee'

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

14 Juni 2022 | Verenigde Staten, Durango

10 juni, goedemorgen! Slechts 4,5uur slaap, maar het is hier ook eigenlijk te mooi om te slapen.Het landschap kent bijna elk uur van de dag weer een ander gezicht. We staan om 5.15u klaar voor de tour, een half uur later staan we er nog, staat ie gewoon al die tijd op de parkeerplaats. Arghh... gelukkig zijn we gewoon op tijd voor de zonsondergang en deze Navajo man of hoe hij zichzelf noemt: NA (uitspraak Neeh), Native American, vertelt hele verhalen over zijn Navajo historie en over het ontstaan van de bijzondere creaties in Monument Valley. En dat doet hij op een mooie wijze, hij weet ons te boeien! We hebben geen privé tour geboekt, maar dat is het wel, dus dat geeft ons de tijd en rust om foto's te nemen wanneer we willen en vragen te stellen. We zien ineens vormen in de rotsformaties die we eerder niet zagen: snoopy, een slapende beer en een heel gezin. Geinig dat verbeeldingsvermogen! We hobbelen over de slechte weg en gaan uiteindelijk het meer ongerepte deel van het land in. Daar bezoeken we een Hogan, dit is een Navajo hut waar een heel gezin in kan leven (al zijn er ook Navajos die in caravans wonen). De deur zit op het oosten om de dageraad te begroeten. Vooraf krijgen we de instructie om te groeten metyá'át'ééh abiní, dit betekent goedemorgen. Alleen yá'át'ééh wordt veel gebruikt als je elkaar kent, en betekent: alles is goed. Binnen in de hogan zit Yula, een dame die ons wat uitleg geeft over de producten die ze gebruiken en maken. Daarnaast geeft ze antwoord op onze vragen waar ze water halen en hoe lang het duurt om een hogan te maken (3 tot 7 maanden, afhankelijk van het aantal mensen). Vanuit daar hobbelen we verder naar Hogan arch, Moccasin Arch en Sun's Eye. Onze Navajo gids maakt ondertussen muziek op een fluit. Dit levert voor mij een magisch moment op, grote glimlach op mijn gezicht!

Tot slot zien we muurtekeningen en dan komt er een eind aan de 3,5uur durende toer. We hebben ervan genoten. We nemen afscheid van onze Navajo gids met een handdruk (en dat terwijl onder de Navajo wet ivm corona mondkapjes nog verplicht zijn) en de woorden Hágoónee', tot we elkaar weer zien!

We ontbijten, pakken onze spullen en via de trail of de Ancients rijden we richting Durango. Het is een relatief saaie weg in vergelijking met de andere dagen. Voordat we Durango aandoen, vertoeven we kort in Mesa Verda National Park. We besluiten om niet door te rijden naar de belangrijkste bezienswaardigheden, de rit is lang, het is heet, we zijn moe en hebben zin in relax tijd bij het zwembad. We checken in bij Best Western en gaan lekker bij het zwembad liggen. Later lopen we het stadje in en belanden, eens een keer ongepland haha, bij een brouwerij.Durango is vrij toeristisch en op deze plek is het heerlijk rustig en kunnen we lekker buiten zitten. De brouwerij is net zo oud als ik ben, dus het zal wel goed zitten;). We eten en drinken heerlijk, en gaan daarna lekker slapen. Morgen op tijd op voor de stoomtrein naar Silverton.

Foto's volgen later, internet is slecht!