Ik zag heel veel beren ... broodjes smeren ;) - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Ik zag heel veel beren ... broodjes smeren ;) - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Ik zag heel veel beren ... broodjes smeren ;)

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

06 Juni 2022 | Verenigde Staten, Yellowstone

3 juni, de wekker gaat om 5uur omdat we richting Hayden Valley willen om wild te spotten. Eerst rijden we door onze "achtertuin", waar we elk en herten spotten. Daarna rijden we verder en maken een stop bij Artist point oftewel een uitzichtpunt op de Grand Canyon van Yellowstone: fantastische view op de kloof. Als we in Hayden Valley zijn, zien we vooral bisons en herten, maar op de terugweg zie ik wat lopen langs het water. 2 wolven, ze zijn ver weg, maar we hebben ze gezien!

Het weer is vele malen beter dan voorspeld (al zouden we niet weten wat de voorspelling nu zou zijn): de zon schijnt en het is heerlijk warm. We rijden richting Canyon Village, via een aantal uitzichtpunten en korte trails met uitzicht op de Grand Canyon van Yellowstone, met haar upper en lower falls. De lower falls zijn indrukwekkend. 2x zo hoog als de Niagara Falls en een water dat er naar beneden valt door het smeltende ijs en sneeuw!

Als we in Canyon Village aankomen kopen we bearspray, dat maakt de wandelingen, ook al zijn ze vaak maar kort, misschien wat minder stressvol. Tegen de middag vormen zich donkere wolken en er volgt wat onweer. Als we richting Mt. Washburn rijden sneeuwt het, vervolgens hagelt het en gelukkig is het daarna weer droog. Bizar hoe snel het weer hier verandert. De wandeling die ik bij Mt. Washburn voor ogen had, gaat 'm niet worden: teveel sneeuw! Niet de eerste keer dat plannen niet door kunnen gaan doordat er nog sneeuw ligt.

Maar dit wordt snel goedgemaakt: we rijden verder en ja hoor, we komen eindelijk onze eerste beer tegen langs de weg! Geweldig!! En niet veel later nog een beer met 2 kleintjes. We rijden verder richting de Lamar Valley, daar lopen we een korte trail. Ondanks de bearspray blijf ik zingen, fluiten, in mijn handen klappen en "hey bear" roepen. We kletsen wat af, zo zijn de regels: maak geluid, blijf op het pad, wees alert. Even moeten we van ons pad afwijken omdat daar een paar herten liggen met jongen. We lopen door en komen vervolgens heel veel yellow bellied marmotten tegen. Ze zijn totaal niet bang en poseren netjes voor ons. De wandeling loopt langs de kloof.

We rijden door naar de Roosevelt Lodge waar we vannacht overnachten. De lodge is vandaag voor het eerst open. Het seizoen is pas net begonnen omdat de wegen weer begaanbaar zijn en het personeel moet nog ingewerkt worden. We krijgen instructie om voedsel in auto of cabin te houden, vanmorgen is er nog een beer op het terrein gespot. We slapen hier in een cabin zonder wc, douche of stromend water, maar met kachel om warm te blijven. De nachten zijn fris, zo'n 3 graden. Nadat we ingecheckt zijn, hout hebben gehaald en marmotten hebben gespot, gaan we richting Mammoth Hot Springs. Dit zijn warm waterbronnen met bijzondere vormen. Het begint te onweren en regenen maar dat houdt ons niet tegen. We lopen de trail langs o.a. de prachtige Canary Spring, New Blue Spring en Mound Terrace. Deze omgeving is gebruikt voor de Planet Vulcan in Start Trek the Motion Picture. Het is zo'n surrealistische omgeving, dat we ons daar wel iets bij voor kunnen stellen. Op de terugweg zien we nog eens 2 zwarte beren. Hadden we gisteren niet verwacht dat we ze tegen zouden komen, vandaag zijn het er al 6!

We rijden rond schemering door Lamar Valley, ook nu zien we weer veel bisons en herten en als we terugrijden richting de lodge, steekt er ineens een coyote over :) Er is een restaurantje waar we eten en daarna steken we lekker de houtkachel aan in onze cabin waar het behoorlijk koud is!

Oh en voor wie zich afvraagt waarom het broodjes smeren in de titel staat: voordat we naar Yellowstone gingen hebben we wat broodjes ingeslagen, BEREgrote broodjes! De foto spreekt voor zich!

• 06 Juni 2022 - 20:44

Cindy :

Howdy folks!

Wat zijn het weer geweldige foto's en mooie verhalen. Supergaaf dat jullie zoveel wild zien en zullen zien nog ;-)

En...."hebben wat 'broodjes' ingeslagen". Nou, inderdaad ENORME broodjes. Hahaha.

Have fun there.

Liefs Cindy en Simon