Sabaaidii Laos, xin chau Vietnam! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Sabaaidii Laos, xin chau Vietnam! - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Sabaaidii Laos, xin chau Vietnam!

Door: edmar

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

20 April 2012 | Vietnam, Hué

That Kuang Si (14 april 2012)
Vandaag een excursie naar de That Kuang Si waterval. 's Ochtends eerst nog even op de fiets gestapt en een mooi klooster aan de Mekong bezocht. Daarna met een mini bus naar de waterval. De tocht er naartoe duurde vrij lang, maar dat kwam omdat het vanwege de feestlijkheden erg druk was bij de waterval met de laotianen zelf. Eerst liepen we tegen een berenverblijf aan met de aziatische zwarte beer en maleisische zonnebeer. De beren worden hier opgevangen omdat ze gewond zijn om later weer vrij gelaten te worden in de natuur. Verder op weg naar de waterval zag het zwart van de mensen die aan het zwemmen, eten en drinken waren. De kratjes bier werden gekoeld in plasjes water. Beneden van heel dichtbij wat fotootjes genomen van de waterval en naar boven geklommen. Na 2 uurtjes weer terug (nadat een laotiaan nog even aan mijn kont had gezeten... Beetje vreemd). Bijna iemand aangereden die blindelings de weg overliep, maar gelukkig weer heelhuids bij hotel terug gekomen.

Sabaaidii, khap jai lai lai Laos (15 april 2012)
Onze laatste dag om nat gegooid te worden! En helaas ook onze laatste dag in Laos.  's Ochtends spullen gepakt en mini bus voor vanmiddag naar vliegveld geregeld. Geen tuktuk want we willen wel droog het vliegtuig in :-) ). Op de fiets gestapt en gewoon maar wat gaan rondfietsen. Het natgooien viel in eerste instantie nog mee. Wegen waren afgezet omdat vandaag een optocht zal plaatsvinden. Later terrasje gepakt en op optocht gewacht. Omdat het toch al wel laat werd zijn we richting de optocht gefietst en hebben we er gelukkig nog een stukje van kunnen zien. De optocht bestond uit monniken, miss Luang Prabang en mensen in klederdracht die door toeschouwers  werden nat gegooid voor een gelukkig nieuw jaar. Met een nat pak terug naar het hotel, waar het busje al op ons stond te wachten. Snel droge kleren aangetrokken en richting vliegveld gegaan. Daar onze laatste laotiaanse kip uitgegeven en naar Hanoi gevlogen met Lao Airlines. Sabaaidii, khap jai lai lai Laos ( tot ziens, bedankt Laos)!! Met een uutje waren we al in Hanoi,  maar het regelen van het visum duurde wat lang. Ook de rit van het vliegveld naar het centrum duurde een uur. 's Avonds onze eerste en zeker niet laatste vietnamese loempia genuttig in het oh zo hectische centrum van Hanoi. Het oversteken is een hele ervaring op zich: het beste is om niet naar links of rechts te kijken en heel rustig over te steken, zo kunnen de brommers en auto's je het beste ontwijken.

Geld toe in Hanoi (16 april 2012)
's Ochtends, nadat we gewekt waren door al het getoeter beneden ons raam, Hanoi gaan bekijken. Wat een drukte met al die mensen, auto's en met name brommers. Door drukke winkelstraten (in elke straat staat weer een ander product centraal: schoenen, brommer zadelhoezen, speelgoed, etc) richting house 102. In de tempel die in dat huis zit was net een ceremonie aan de gang. Niemand kon ons uitleggen wat dit was... Tja zij spreken geen engels, wij geen vietnamees.... Maar er werd van alles uitgedeeld: bier, koekjes, appels, geld. Geld?? Ja geld, en wij kregen ook.... Haha... Geen idee wat we hier mee moeten, behalve ons schuldig voelen. We durfden de tempel bijna niet meer uit te gaan, maar voordat we met een hele huisvoorraad opgescheept zaten zijn we toch weggeslopen. Toen we vroegen wat we met het geld moesten, gebaarde de jongen dat we het mee moesten nemen. Uhhmmm, ok... Gelukkig is het omgerekend maar 35 cent. Op een rustig tempo een aantal andere bezienswaardigheden bekeken zoals de Ngoc Son Temple bij het Hoan Kiem meer, de Temple of Literature en de Flag Tower. Al snel was het tijd om naar het water puppet theatre te gaan waarvoor we kaartjes gekocht hadden. Erg leuke en mooie show (voor een van ons ietwat slaapverwekkend, geen verdere details ;-) ). 's Avonds genoten van de mooie verlichting rondom het meer. Morgen vroeg op voor onze cruise in Halong Bay. Hopen dat het daar zonniger is, want het weer is beduidend minder dan in Laos.

Honeymoon in Halong Bay (17 april 2012)
Na een rit van 3,5 uur aangekomen op de Tourist Wharf in Halong Bay. Met een klein tender bootje naar het cruiseschip gevaren en daar een sleutel gekregen voor onze kamer. We hebben de 3-daagse cruise geboekt via een reisbureautje die aangaf dat hij ons als honeymooners zou opgeven, zodat we extra service kregen. Uhhh.. oke. We dachten dat het wel zou loslopen.. Maar in onze mooie cabin op het 3e dek lag een grote bos met rode rozen en een honeymoon taart. Hahaha... Ook kregen wij een romantisch tafeltje voor 2 in het restaurant terwijl de rest bij elkaar aan tafel werd geplaatst. Ach deze extra service vinden wij helemaal niet erg ( al voelden we ons wel wat opgelaten). Op het dek genoten van het uitzicht ondanks dat het mistig en zwaar bewolkt was. Na de meer dan fantastische lunch, hebben we een schitterrende grot bezocht (Suprising Cave) en zijn we naar Ti Top eiland gevaren om naar de top te klimmen voor een geweldig uitzicht over Halong Bay. Daarna lekker gerelaxed op de boot. 's Avonds nog even 2 kakkerlakjes gespot in onze cabin voordat we als een blok in slaap zijn gevallen.

Tai Chi in Halong Bay (18 april 2012)
Helaas weer een bewolkte dag, maar gelukkig wel een start met Tai Chi. Erg leuk om dit bovenop het dek te doen. Daarna thee met koek als ontbijt en ons klaargemaakt voor de kayak en zwemtrip van vandaag. We zijn overgegaan op een kleinere boot en hebben eerst Pearl Village bezocht. Hier worden parels in oesters gekweekt. De rondleiding riep meer vragen op dan antwoorden, dus bij thuiskomst nog maar eens aan de PaMa's vragen hoe het nu echt zit met parels. Daarna met de kayak het water op, door grotten en baaien gevaren. Heerlijk! Alleen jammer dat het water zo vies was, maar dat had schijnbaar te maken met het feit dat het water erg hoog is en het afval van de oevers is meegenomen door het water. Geluncht aan boord en genoten van de snijtechnieken van de kok: hij had een hele boot nagebouwd met komkommer en wortel. Fantastisch! 's Middags nog naar eiland gevaren en daar weer naar boven voor een mooi uitzicht. De dag geeindigd met relaxen en genieten van het fanastische gebergte om ons heen.

Back to Hanoi (19 april 2012)
Wake up voor nog een Tai Chi lesje!! Daarna een korte kookles gehad en geleerd hoe je een springroll moet maken. Dat gaat zeker nog van pas komen! Vissersdorp bezocht en daarna weer naar het vaste land voor onze terugreis naar Hanoi. In Hanoi het Ho Chi Minh mausoleum bekeken en lekker rondgewandeld door het oude centrum. Vroeg naar bed voor onze vlucht morgen naar Hue (03:45u gaat de wekker).

• 20 April 2012 - 10:14

Wouter Van 't Land:

Heerlijk verslag. Zo herkenbaar. Nog 6 weken en dan maak ik het allemaal ook (nog eens mee). Zeg maar dat ik er aan kom. Veel plezier verder.

• 20 April 2012 - 10:41

Goedgezien:

Het was weer geweldig om het verslag te lezen, tis net of we het zelf meemaken.
    Aan de gezichten zien we dat jullie het bere naar de zin hebben, veel plezier.....xxx PaMas