On our way to Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu On our way to Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

On our way to Cambodia

Door: edmar

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

01 Mei 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Vissen en kakkerlakken in de Mekong Delta (28 april 2012)
Stipt 08:00u worden we opgehaald door de chauffeur die ons naar Cai Be zal brengen waar we aan boord gaan van de Vietnamese jonk Le Cochinchine. Eenmaal in Cai Be worden we met een tender boot naar de grote boot gebracht. Heerlijk bovenop het dek gelegen, terwijl we ondertussen koers hebben gezet naar Tra On. Je merkte dat we niet op een heel toeristische route zaten doordat heel veel kinderen langs de kant 'hello' riepen en aan het zwaaien waren. Daarnaast zagen we met name veel vrachtverkeer: boten die tot het uiterste vol geladen zijn. Mensen zijn hier zo afhankelijk van de Mekong. Onderweg aan boord een heerlijke lunch genuttigd (totdat mijn eetlust abrupt verdween doordat er een kakkerlak van ca. 12 cm op Ed z'n arm liep.. en er ook nog wat anderen rondliepen en rondvlogen...). In de middag kregen we een paar flinke onweers- en regenbuien onderweg. Toch konden we gelukkig nog in een mooi dorp langs de rivier een rondje fietsen. Daar hebben we een bakstenen fabriek bezocht. Ze gebruiken hier de vliesjes van rijst als basis voor het vuur. Omdat hout te duur is en ze alles optimaal willen gebruiken is dit de meest economische manier. Vervolgens hebben we een Pangasius viskwekerij bezocht. We hebben nog nooit zoveel vis in een vijver zien zwemmen (nouja zwemmen lukt bijna niet meer met zoveel vis): 120 duizend vissen! Toen ze eten kregen (35 zakken van zo'n 40 liter, per dag!!) werden ze helemaal gek, ze sprongen over elkaar heen, stuiterden over het water en zelfs aan de kant werden we nat. Geweldig om te zien! Daarna heerlijk vers fruit gegeten bij een familie en weer terug op de boot. Daar genoten van een bewolkte zonsondergang, ons opgefrist op de kamer en een diner aan boord genuttigd. We zijn op tijd gaan slapen, zodat we er morgen op tijd uit kunnen voor een Mekong Delta zonsopgang. De boot is nog een aantal uur doorgevaren totdat we bij de plaats Tra On waren.

Voetballen in Chau Doc (29 april 2012)
05:15u wake up for the sunrise! Boven op het dek genoten van de zonsopgang. Ondertussen heeft de boot koers gezet naar het plaatsje Can Tho. Na het ontbijt zijn we over gegaan op een kleinere boot. Daarmee zijn we Cai Rang gaan bezoeken, een van de drukste drijvende markten.  De drukte viel mee, maar wat wordt er een fruit en groente verkocht hier. Terug naar het plaatsje Can Tho waar een chauffeur op ons stond te wachten om ons naar Chau Doc te brengen. In Chau Doc wat rondgewandeld, maar hier valt overdag weinig te beleven. De toerist is hier schaars en je wordt als een bezienswaardigheid gezien. 's Avonds nog weer even het stadje in, waar Ed werd uitgenodigd voor een potje voetbal met een aantal jonge jongens. Wat een gezelligheid hier's avonds op straat. Pleinen lopen vol met volwassenen en kinderen die een hapje gaan eten, een potje voetbal spelen of gewoon voor een praatje bij elkaar komen. Nadat we daar een tijdje van genoten hebben zijn we terug gegaan naar het hotel, morgenochtend varen we met de speedboot over naar Cambodia, Phnom Penh.

Johm riab sua Cambodia (30 april 2012)
Met 2 cyclo's richting de speedboot die ons naar Cambodia zal brengen. Goede boot met lekkere stoelen, daar kunnen we wel 5 uur lang lekker op zitten ;-). Na een uurtje komen we bij de Vietnamese grenspost aan. Even uitstappen, een en ander geregeld met onze paspoorten en daarna weer verder. 15 minuten later grenspost Cambodia, ook weer uitstappen. VISA geregeld en stempels gezet. Ed moest bijna in Vietnam blijven, maar mocht uiteindelijk toch mee (geintje, er was iets met z'n visa, maar wat?! Wij niet weten...). Johm riab sua Cambodia (hallo Cambodia)! Tijdens dit schrijven varen we in Cambodiaanse wateren. Groene oevers, met zo nu en dan een tempel, een huis, wat zwemmende kinderen of vee dat gewassen wordt. Rond 13u waren we dan eindelijk in Phnom Penh. Hier wat rondgewandeld en gemerkt dat het land twee valuta hanteert: de dollar en de riel. De dollar is in de meeste gevallen het hoofdbetaalmiddel. Alleen de kleine bedragen achter de komma krijg je in riel terug. Toch vreemd dat we hier geen geld hoeven te wisselen.. Daarnaast hebben we gemerkt dat het verkeer hier heel anders is dan in Vietnam. Weken de auto's en brommers in Vietnam nog voor de voetgangers uit, hier wordt gewoon stug doorgereden. Het eten blijkt ook hier in Cambodia weer heerlijk te zijn. Morgen eens kijken of we een fiets kunnen huren.

Tuk tuk sir? (1 mei 2012)
Op zoek naar een fiets zijn we voor de gein maar eens gaan tellen hoe vaak we 'Tuk Tuk sir?', 'Tuk Tuk madam?' horen. Nou, we kunnen jullie vertellen dat dat heel vaak is! Om de paar meter wordt de vraag gesteld. Een fiets vinden was lastig, maar uiteindelijk zagen we daar 2 prachtmodellen staan. En dit waren geen gewone fietsen, nee... Fietsen gemaakt van bamboe... en we konden ze gratis meenemen!! Echt lachen! En dit keer werden we niet aangekeken of aangesproken vanwege onze huidskleur, maar vanwege het materiaal van onze fietsen. Mensen hier kijken hun ogen uit. Geweldig!! We wilden Royal Palace en de Silver Pagoda gaan bezoeken. Dit zijn de bezienswaardigheden in Phnom Penh die je gezien moet hebben. Nou, je kunt het al bijna raden: gesloten, vanwege een nationale feestdag. Dat is flink balen, want morgen wordt het ook niets meer omdat we bustickets naar Siem Reap hebben geregeld. Achja, een reden om misschien nog eens naar Phnom Penh terug te keren. Verder op de fiets naar Wat Phnom, Independent Monument, een aantal kloosters en de Russian Market. Wat hebben we onderweg genoten van alle uitpuilende ogen en complimenten voor onze fietsen! Het fietsen an sich was wel een uitdaging (je moet nogal wat moeite doen om niet aangereden te worden), maar we zijn na 3,5 week wel wat gewend. Het was vandaag een hete dag (38 graden volop zon),  dus nu eerst maar ff op ons balkon gaan zitten om het verslag te plaatsen en wat fotootjes.

• 01 Mei 2012 - 10:46

Goedgezien:

Hoi, opnieuw weer een makkelijk te lezen verslag....geweldig.
    Alleen jammer, maar 1 foto...... We hadden graag die fietsen willen zien, en natuurlijk die plastic kakkerlak...hihi
    Veel plezier!

• 01 Mei 2012 - 11:11

Edmar:

@ PaMa's: Foto's uploaden gaat fout, volgen later.. nu lekker aan de borrel op terras :-) Geen foto van kakkerlak, wat denk je zelf.... Ahhhh....xx

• 01 Mei 2012 - 11:15

• 02 Mei 2012 - 10:12

Cindy Veenstra:

Hoi hoi,

Gave verhalen en gave foto's! Jullie maken heel wat mee zeg! Het lijkt me zo'n cultuuromslag. En dan die heerlijke kakkerlakken.....waarom bestaan die eigenlijk op aarde? Geen idee.

Heel veel plezier daar en geniet ervan!! Maar dat lukt wel als ik zo de foto's bekijk HAHA.

Groetjes, Cindy

• 03 Mei 2012 - 17:33

Arsu:

Heyy edmar

Leuk man jullie avonturen en foto's, video's echt super en mooi.

En lekker sportief alles met de fiets.

Heel veel plezier nog, maar en geniet er nog super van.

Groetjes
    Arsu

• 05 Mei 2012 - 08:43

Goedgezien:

IK WIL OOK ZO'N BAMBOE FIETS!!!!!