Happy New Year Lao! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Happy New Year Lao! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Happy New Year Lao!

Door: edmar

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

14 April 2012 | Laos, Luang Prabang

Een buitje in Vang Vieng (11april 2012)
Een heerlijk verfrissend (gewoon kippenvel na de afgelopen dagen, terwijl het bijna 30 graden is!) buitje nadat we plaats hadden genomen aan het ontbijt aan de rand van de Nam Song rivier. Wat kan er veel regen vallen in korte tijd! Even gewacht totdat het weer droog was en toen mountainbikes gehuurd. Op weg naar Pha Khou Kham, grot met blue lagoon, was het best glibberig door de regen. En we reden ook nog eens verkeerd. Eenmaal op de goede weg was het bloedheet en met de nodige heuvels viel het niet mee...en dan moesten we ook nog diepe modderplassen ontwijken, omdat we anders onderuit gingen. Maar wat was de natuur mooi onderweg. Ondanks het heiige weer, zag het gebergte er fantastisch uit!  Ook de blue lagoon was erg mooi, echt blauw water en we zijn naar boven gelopen om een glimp op te vangen van de grot. Helaas deed onze zaklamp het niet goed, maar volgens mij hebben we het mooiste gezien. Vervolgens in de hitte terug naar Vang Vieng en bustickets gekocht om morgen naar Luang Prabang te gaan.

Een nat welkom in Luang Prabang (12 april 2012)
Klaar voor een trip van ca. 6 uur per mini bus naar Luang Prabang. Een mooi busje, maar wat een gehobbel en geschuif. Een paar meter asfalt en daarna weer heel wat meters zandweg. En toen de weg overging naar asfalt kregen we fantastische  bochten in de bergen. Maar beloning was een mooi uitzicht.
Bij aankomst in Luang Prabang tuk tuk genomen naar hotel Vangsavath. We zaten net goed en wel en kregen vervolgens een volle emmer water over ons heen... Dit zijn geen waterpistoolstraaltjes, maar grote emmers vol!! Zeiknatte kleding en backpacks. Tja je viert oud en nieuw met vuurwerk of je doet dat met water... We waren gelukkig gewaarschuwd ( niet veel later zou blijken dat we niet wisten dat het zo erg zou zijn:-) ). Spullen in hotel gezet en vervolgens lopend naar het centrum en ja hoor, nog geen honderd meter gelopen en we kregen alweer een flinke emmer water over ons heen. En zo ging het de hele tijd. De mensen wensen je door het gooien van water een gelukkig nieuwjaar, en dat gunnen ze in dat geval natuurlijk niet alleen hun eigen mensen maar ook de toeristen!! Officieel duurt de overgang van oud naar nieuw jaar 3 dagen, maar in steden zoals Luang Prabang is het 7 dagen feest.  Klooster bezocht, over avondmarkt gelopen en een eettentje opgezocht waar we heerlijk laotiaans gebarbecued hebben aan onze tafel. Op de terugweg naar ons hotel een lokale kermis bezocht en toen terug naar hotel, in ieder geval dat dachten we... Totdat we het een half uur later zeker wisten: we zijn verdwaald. Een uur hebben er over gedaan om het hotel terug te vinden, dankzij een aantal laotianen die gelukkig wel Engels spraken! Morgen op de fiets de rest verkennen!

Sawatdi Pi mai Lao / Happy new year Laos (13 april 2012)
Fietsjes bij het hotel gepakt (heel handig en zelfs nog redelijke fietsen voor hier, met licht voor 's avonds) . Op weg naar de berg Phu Si, waar een grote goudkleurige stupa (That Chomsi) op staat. De klim omhoog was erg warm en druk. Later bleek dat mensen hier op deze dag van de feestweek naartoe gaan om offertjes van 'sticky rice' (de rijst die hier veel gegeten wordt) en bloemen neer te leggen. In het teken van het nieuwe jaar worden ook kleine dieren vrijgelaten. Je ziet daarom veel verkopers met hele kleine vogelkooitjes met 1, 2 of 3 musjes. Bovenop de berg lieten een aantal mensen hun musjes vrij. Op deze berg verder nog een klooster bekeken en een grot met een naar zeggen enorme voetafdruk van buddha (tja, met een beetje fantasie zie je in elke rotsformatie wel iets). Beneden weer op de fiets gestapt en de eerste bakken water over ons heen gekregen. Verfrissend moet je dan maar in je achterhoofd houden, want heet is het hier zeker. Verder kloosters/tempels bekeken, lopend de bamboobrug over de Nam Khan overgestoken en wat rondgefietst. Later kregen we niet alleen water over ons heen, maar ook een soort van verf op onze armen en handen gesmeerd, meel over ons heen gegooid en veranderde het gewone water naar oranje, groen en blauw gekleurd water. Toen we het zat waren zijn we de festiviteiten maar eens vanaf een terrasje gaan bekijken. Veel beter!!

• 14 April 2012 - 12:03

Goedgezien:

Geweldig weer dat reisverslag.....en die emmers water helemaal tof! Hihih, jullie zien er goed uit! Geen foto van de verf gezien? Camera nog wel heel door die bakken met water? Gr. Pamas

• 14 April 2012 - 18:52

Frits+toos:

Dat is nog eens wat anders he zo oud en nieuw vieren Heel mooi hoor met al die foto"s erbij Veel plezier nog Groetjes fito"s

• 15 April 2012 - 06:52

Wouter (prvgld):

Leuk verslag. Feest van herkenning. Heb er (nog steeds) heerlijke herinneringen aan. Veel plezier nog

• 19 April 2012 - 17:51

Goedgezien:

Hoi, alles goed en nog steeds naar de zin?
    We zitten met smart op het volgende verslag te wachten! Gr. Pamas