De eerste dagen in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Laos

Door: edmar

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

10 April 2012 | Laos, Vangviang

Op weg naar Laos (7 & 8 april 2012)
Na gezellig een tijdje met de PaMa's op Schiphol gebivakeerd te hebben ( en 3 koude uitsmijters en een lauwwarme kroket verder:-) zijn we na de douane een lekker biertje bij cafe amsterdam gaan drinken. Al snel zagen we dat er geboard werd en zijn we naar de gate gegaan. We konden zo doorlopen en zaten binnen no-time in het vliegtuig. Na een lange taxirit dan uiteindelijk de lucht in.
09:15u geland in Bangkok en daar boardingpasses voor Thai air gehaald. 2 uurtjes op vliegveld rondgelopen en om 11:05 geboard voor Laos op vlucht TG570. Ook daar weer een snack in het vliegtuig, nu een echte aziatische, dus konden we vast wennen ;-) Nadat we goed en wel waren opgestegen werd de landing alweer ingezet. Benodigde formulieren voor visa hadden we in vliegtuig al ingevuld, dus konden vrij snel door. Nog wel even verbaasd over het verschil in visa prijzen. De duitsers en fransen mogen toch echt voor 5 dollar minder het land in... Pure discriminatie!!
Taxi kaartje gekocht en met nog geen 5 minuten in de taxi. Om 13u waren we geland en 40 minuten later zaten we al in het hotel. Kamer was nog niet klaar (en uitzicht belabberd), dus Ed naar receptie met de mededeling dat de kamer 1 verdieping hoger wel klaar was en een beter uitzicht had. Zo gezegd, zo geregeld, wij 1 verdieping omhoog met mooie kamer. Daarna opgefrist en beter bij de warmte passende kleding aangetrokken voordat we zijn gaan lopen. Wat tempels bekeken, maar merkten dat we toch wel moe van de reis waren, dus op een mooi dakterras gaan zitten met uitzicht over de Mekong. Beerlao erbij om af te koelen en genieten maar. De Mekong is door de droogte trouwens wel een stukkie smaller dan in het regenseizoen. Uitzicht op hoe de avondmarkt werd opgebouwd, leuk om te zien hoe die mensen daar mee bezig zijn. Later over de avondmarkt (en semi kermis) gewandeld. Ed moest even met de gekte meedoen en met wat darts ballonnetjes kapot schieten :-)
's Avonds gaan eten bij leuk Lao restaurant en een menu Lao besteld. We hadden er bijna 2 besteld, maar navraag wees uit dat 1 menu toch echt genoeg voor 2 was. En ohja, we hadden het spicy besteld..... Spicy, ik weet niet... Maar volgens mij moet er voor deze pittigheid van eten toch een ander woord verzonnen worden. Want we stonden in de fik. Heerlijke soep overigens met vis en groenten en een heerlijke salade met verse kruiden en kip. Maar daarnaast ook een papaya salade en die was zo HEET!!! Gelukkig hadden we rijst en beerlao om het vuur in onze monden te blussen. Nooit meere spicy eten in Laos, maar wat een leuke ervaring. De Lao whiskey die erbij zat was erg lekker en dat terwijl ik toch echt geen whiskey drinker ben. Ben trouwens nu wel benieuwd hoe niet spicy eten in Laos smaakt :-)
Vroeg naar bed, morgen op zoek naar een fiets!

Vientiane by bike (9 april 2012)
Na een heerlijk ontbijt op zoek gegaan naar een fiets. Eerst kwamen we al een zaakje tegen waar we de bustickets voor morgen naar Vang Vieng geboekt hebben en niet veel later een zaakje voor een fiets. Helaas hadden we geen legitimatie bij ons om achter te laten, dus eerst terug naar hotel. Daarna via andere weg weer terug naar fietsenwinkel. Onderweg Wat Si Saket bezocht en het presidentieel paleis aan de buitenkant bekeken. Vevolgens onze mega coole fietsen opgehaald. We wisten al dat deze klein van formaat zouden zijn (Wouter bedankt voor de tip!) dus gingen we snel akkoord met de rode en roze liliputter versie. Het verkoelende briesje dat we met de fiets kregen was zeer welkom. En niets leuker dan fietsen op wegen vol met auto's, motoren en scooters.. Geweldig! Meerdere tempels bekeken (fantastisch met al die monnikken), alsook Patuxai ( de laotiaanse Arc de Triomph) en de stupa's van Pha That Luang. Na alle indrukken van deze ochtend lekker geluncht op een terras in de schaduw met een paar groente loempiaatjes.
Daarna nog wat rondgefietst en even bij een schooltje met dansende kinderen staan kijken. Na het inleveren van de fiets lekker opgefrist in het hotel. Het leek even flink te gaan regenen, maar gelukkig bleef het droog. Met blauwe billen (die fietsen zijn het toch net niet :-) wat gedronken op het mooie dakterras en daarna overheerlijk laotiaans gegeten bij een soort van laotiaans uitgebouwde woonkamer. Heerrlijke pork soup, laap chicken ( salade met soort van kipgehakt en verse kruiden) en fried rice. Daarna nog wat rondgelopen en erachter gekomen dat deze dagen het laotiaans nieuw jaar gevierd wordt. We vroegen ons al af waarom al die happy new year versieringen er nog hangen.... 7 dagen lang feest, op het moment dat het het heetst is. Nu dus.... Het wordt onder andere gevierd doorelkaar nat te spuiten met waterpistolen (die nu dan ook overal te koop zijn) en veel zingen en dansen (zoals tijdens dit schrijven bij de buren). Op het hoogtepunt zitten we in Luang Prabang, dus we zijn benieuwd hoe we het daar gaan meemaken....

On our way to Vang Vieng ( 10 april 2012)
Na het ontbijt tas weer gepakt en vervolgens met de tuktuk naar de bus voor een trip van ca. 3,5 uur naar Vang Vieng. Het was een flink gehobbel, maar het laatste uurtje was ook erg mooi door het karstgebergte dat zichtbaar werd. Rond 14u aangekomen en na 10 minuten lopen waren we in het Elephant crossing hotel. Kamer die we eerst kregen had uitzicht op een dak, dus andere kamer gevraagd.. Met moeite kregen we de kamer ernaast, maar nog geen 5 minuten later stonden ze aan de deur dat we naar een andere kamer moesten omdat deze gereserveerd was.. Dacht het niet! Uitzicht vanaf ons balkonnetje op de Nam Song rivier en het karstgebergte bevalt ons te goed!
Stadje bekeken en zoals we al dachten, hadden we het snel gezien. 's Avonds weer heerlijk gegeten en ondanks dat het lijkt dat toeristen hier heel gewoon zijn hadden we nog wat sjans met de lokale kids. Daarna op ons geweldige terras nog wat gedronken. Morgen op zoek naar een fiets en buskaartjes naar Luang Prabang.

• 10 April 2012 - 18:31

Goedgezien:

Bijzonder goed en leesbaar verslag...super ga zo door en dan hoeven wij er niet meer naar toe, want dan beleven wij het het hier al mee met jullie! Mooi dat goed gaat.
    Veel plezier.xxx pamas

• 13 April 2012 - 17:52

Frits +toos:

leuk hoor helemaal geweldig zo geniet ervan groetjes fito'"S

• 13 April 2012 - 22:22

Goedgezien:

Ha die Fito's, we zitten te wachten op de vlgd. Foto's en tekst jullie ook?
    Gr. Lymar