Leven als god in Spanje - Reisverslag uit Granada, Spanje van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Leven als god in Spanje - Reisverslag uit Granada, Spanje van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Leven als god in Spanje

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

21 December 2023 | Spanje, Granada

We worden wakker met uitzicht op zee. De zon schijnt, we ontbijten prime time met dit geweldige uitzicht! Daarna is het tijd om Mijas met mooi weer te verkennen. We lopen langs de stadsrand met uitzicht op zee, bergen en heel veel witte huisjes, langs de stierenvechtarena en vele mooie uitzichtpunten. Nadat we genoeg van Mijas hebben gezien, stappen we in de auto richting Granada. Voordat we richting de Sierra Nevada rijden, doen we eerst het toeristische Benalmadena aan waar we even genieten op het warme zand. Vervolgens stoppen we niet veel later in Torremolinos vol met Nederlandse invloeden: de Brabander, het Lunchhoekje en zelfs met Nederlandse menukaarten. We drinken een drankje op een terras waar we geen Nederlandse menukaarten zien. We zitten half op het strand, palmbomen, strak blauwe lucht, wijntje, biertje, wat een feest, heerlijk vakantiegevoel!!

Tijd voor Granada. We zitten in een leuk hotelletje met kerstboom in de hal. Al lopende in de stad ontdekken we al snel dat Granada groot is, te groot voor onze smaak. We zien de Kathedraal, Capilla Real en de San Juan de Dios basiliek. Wat wel erg leuk is, zijn alle smalle straatjes die aan de medina in Tunesië doen denken. Je kunt hier verdwalen. We lopen door alle smalle straatjes naar een zeer populair uitkijkpunt (mirador de San Nicolas). Hier hebben we uitzicht op het Alhambra dat we morgen gaan bezoeken. Een sprookjesachtig uitzicht met de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada op de achtergrond. En de muziek op de achtergrond van een paar straatmuzikanten maken het plaatje compleetje.

We gaan op zoek naar een plek voor een drankje. Maar een cafeetje vinden dat er gezellig uitziet of niet naar kots of poep stinkt is best moeilijk (soms een beetje overdrijven mag wel toch? ;) We belanden dichtbij ons hotel in een café, heerlijke wijn en bier, met gratis lekkere tapas. Echt een ding hier, en de tapas die je krijgt zijn niet kinderachtig.

In de avond zien we Granada op een andere wijze, iets gezelliger dan overdag. Net als in Malaga hangen ook hier verlichte kerstengelen boven de straten, maar toch anders: ze lijken te kotsen. Tja, het symboliseert een beetje wat we van de stad vinden.. vies. Bijvoorbeeld door de poep die overal op de straten ligt. Maar de stad heeft wel mooie gebouwen, dat moet ook gezegd worden. Gelukkig vinden we een leuk tentje om wijntjes en een lekker plankje te nuttigen. De tomaten schijnen goddelijk te zijn en dat kunnen we na het proeven alleen maar beamen, al kan het ook komen omdat er een halve liter (nouja iets minder, maar voor onze begrippen echt veel haha) overheerlijke olijfolie overheen wordt gegoten. Daarna volgt een lokaal plankje met iberische ham, kaasjes, fruit die onze smaakpapillen streelt. Dit alles natuurlijk begeleid met een heerlijke rioja. Hoezo leven als een god in Frankrijk, leven als een god in Spanje: heerlijk eten en drinken en bijna altijd mooi weer, wat wil je nog meer!!