Hiking in Patagonia - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Hiking in Patagonia - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Hiking in Patagonia

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

18 November 2013 | Argentinië, Mendoza

Vanuit el Calafate rijden we met de bus in 3u naar El Chalten.  Net voor het busstation stoppen we bij een informatie kantoor voor het park. We zitten nu bij het noordelijk deel van het park los glaciaros. De Perito Moreno gletsjer zat in het zuidelijk deel van dit park. We krijgen uitleg over mogelijke wandelingen (allemaal zonder gids), het verwachte weer en krijgen een kaart mee. 5 minuten later stappen we uit op het busstation.  Het is koud, mistig en het sneeuwt licht. We zoeken ons hotel op, trekken onze wandelschoenen aan en trekken er op uit. Een wandeling van ca. 7u naar laguna Torre, met constant lichte sneeuw. Bij de Laguna aangekomen zien we niets, we lopen nog wat rond en ineens wordt het lichter en zien we een gletsjer verschijnen, glaciar Grande. Nice!! De terugweg lopen we flink door. De dag erna is super zonnig en helder. Vanuit onze kamer roept de Fitz Roy berg ons. Er staat een pittige hike op de planning.  Verwachting is zo'n 10u lopen, naar Laguna de los Tres. Het is flink stijgen, maar met indrukwekkende views op de Fitz Roy  en Poincenot berg. Na zo'n 3,5 u komen we bij het zwaarste deel, alleen aanbevolen voor ervaren hikers en als het weer het toelaat. Eerst weten we nog niet waar we aan begonnen zijn, maar dat wordt al snel duidelijk: het is steil en er ligt sneeuw en ijs. We lopen heel dicht langs de rand van de berg en het is glad. Menig keer twijfel ik om verder te gaan. Maarja dan ben je al zo ver en iedere keer denk je dat je er bijna bent. Na een uur zijn we boven. Even vergeten we van het fantastische uitzicht te genieten, door de indruk die de tocht naar boven heeft gemaakt. We eten onze lunch (nouja, wat koekjes en noten om energie op te doen). We kunnen nog iets verder, maar we besluiten dit niet te doen en af te dalen. Gelukkig is er ondertussen al wat sneeuw en ijs gesmolten en valt de tocht mee. Eenmaal beneden proberen we nog een aftakking te maken naar een gletsjer. Na 20min komen we erachter op de verkeerde weg te zitten en gaan terug. Later nemen we alsnog de juiste route voor fantastisch uitzicht op deze gletsjer Piedras Blancas. Kapot komen we 's avonds na ruim 10,5u wandelen aan in het hotel (10,5u was nog snel gezien alle extra (om)wegen :-).
De dag erna wandelen we naar een waterval Chorillo del Salto (nadat we hadden geconstateerd nog te kunnen lopen phewww) voordat we terug gaan naar El Calafate.

Vanuit El Calafate reizen we met het vliegtuig door naar Bariloche. Een korte onstuimige vlucht door de wind. Niet eerder meegemaakt dat het  vliegtuig constant in beweging is (uhhh en dan bedoel ik niet dat ie vooruit gaat hehe). In Bariloche komen we laat aan. Het is zoals we al hadden gehoord een beetje zoals Zwitserland. Bergen, meren en alles in chalet stijl. We moeten buskaartjes regelen voor onze reis naar Mendoza en besluiten eerder te gaan dan gepland, zodat we een bus hebben met een bed (zoals de nachtbus uit Buenos Aires naar Puerto Madryn), zodat we niet brak aankomen. Je moet toch 16,5u bussen. In bariloche huren we een fiets en leggen een prachtig circuit af: Circuito Chico. Zwaar door de bergen, maar opnieuw met prachtige uitzichten. Tot slot gaan we met een kabelbaan de berg Campanario op, voor een panoramisch 360graden view. Geweldig! We hadden ook graag nog willen paragliden in Bariloche, maar navraag leert dat door een of andere insurance kwestie in het geval dat er iets fout gaat, tourbureaus dit niet meer mogen aanbieden. Wel krijgen we het telefoonnr van de paragliders. We besluiten het niet te doen omdat we het risico te groot  vinden, helaas!!! Maar dat gaan we in de toekomst nog wel ergens inhalen :-)

Gisteravond zijn we met bus naar Mendoza gereisd. Eerste klas reizen, met eigen tv. Bingo meegespeeld en rond 22:30u kregen we eten (is overigens heel normaal om in Argentinie zo laat te eten), met als toetje.... een glas champagne!!! We gaan eerst een nachtje in het centrum van Mendoza zitten om daarna in een luxe hotel af te sluiten in de wijnstreek Maipu. Plan is om een fietsje te huren (of taxi ;-) en langs de wijngaarden en olijfbomen te fietsen - en niet te vergeten wat te proeven.

Hasta luego!!!
X