Onze eerste dagen in Argentinie - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Onze eerste dagen in Argentinie - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Onze eerste dagen in Argentinie

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

09 November 2013 | Argentinië, Puerto Madryn

Daar gaat ie dan....
De eerste dagen in Argentinië zitten er inmiddels alweer op. 3 dagen hebben we genoten in en om Buenos Aires. Vooral op de fiets hebben we veel gezien.
Veel echte bezienswaardigheden zijn er niet in Buenos Aires, behalve dan heel veel musea. Maar op de fiets hebben we alle bekende wijken doorgecrosst: San Telmo, Recoleta, Retiro, Palermo, Puerto Madero, Congreso, Microcentre. Het was de ideale manier om alles te zien, zonder constant in de metro te hoeven zitten.
In Recoleta hebben we natuurlijk de bekende begraafplaats aangedaan. Omdat we niet wisten dat er bij de ingang een plattegrond stond met daarop de bekende graven, zijn we nadat we ons eerst vergaapt hebben aan de indrukwekkende graven, zelf op zoek gegaan naar het graf. We kwamen er al snel achter dat dat onbegonnen werk is op zo´n grote begraafplaats. Totdat we iemand tegenkwamen die op het oog leek te weten waar ze naar toe liep. We hoefden elkaar niet 2x aan te kijken: als kleine eendjes liepen we stiekem achter moeder gans aan. En we waren niet de enigen, iedereen probeerde elkaar zo onopvallend mogelijk te volgen. Geweldig! Het mooiste is dat we het gevonden hebben... het graf van Evita Peron. Want tja Buenos Aires verlaten doe je niet zonder dat je dit graf heb bezocht :)

Ook hebben we een uitstapje gemaakt naar de Tigre Delta. Eerst met de trein naar Tigre en daarna met een soort van watertaxi over de bruine wateren. Je kreeg er een beetje jungle gevoel bij. Op een nogal afgelegen en uitgéstorven punt zijn we uitgestapt, hebben we een korte wandeling gemaakt en hebben daarna met een soort van leuk jungle uitzicht meester gemaakt van een flesje wijn (tja je bent in Argentinië of je bent het niet) in een Alpenhuis (hahahaha).

De laatste dag in Buenos Aires zijn we naar Reserva Parque Ecologica geweest. Mooi park met super uitzicht op de skyline van Buenos Aires. Fietsen is een gevaarlijke hobby in Buenos aires. Amper fietspaden en met jou als fietser wordt echt geen rekening gehouden. Leuke uitdaging dus, maar vooral leuk om even over de busbaan te racen (zolang er niet van beide kanten ineens een toeterende bus aankomt hehehe).

Inmiddels zijn we gisterochtend met de nachtbus aangekomen in Puerto Madryn. Een reis van ca. 19uur, maar prima te doen. We hadden stoelen die zo plat konden als een bed, dus we hebben heerlijk geslapen. In Puerto Madryn zelf is niet veel te doen. Het is het uitgangspunt voor uitstapjes naar de Peninsula Valdez, en dan met name de walvissen.
en dat is wat we vandaag gedaan hebben. We zijn net terug van een fantastische toer, die vanochtend om 8u begon. Rond 10u kwamen we aan in Puerto Piramides, waar we vanaf de kant al de eerste staarten boven water zagen uitkomen. Niet veel later zaten we zelf ook in een boot op zoek naar deze gigantische beesten. Het duurde niet lang voordat mamma walvis met baby langs kwam. Fantastisch!!! Mamma weegt zo´n 50ton en is 15m lang. Wat bijzonder om dat zo naast ons bootje te zien. Met haar grote bultige hoofd kwam ze boven water uit. Het is niet te omschrijven in woorden, je moet het eigenlijk gewoon zelf hebben meegemaakt. Als je om je heen keek in de verte, zag je regelmatig staarten, ruggen en hoofden boven het water uitkomen. Ruim anderhalf uur hebben we op het water gezeten. Wat een geweldige ervaring!! Eenmaal op land hebben we een rustig plekje opgezocht om te lunchen en ook vanaf dat punt hadden we uitzicht op walwissen, veraf, maar toch, walvissen!!
Daarna ging de toer verder over land. We hebben zeeleeuwen gezien, zeeolifanten, pinguins, een giftige slang, guanoacos (soort van lama´s), choiques (soort van struisvogels) , kleine cavia´s, een armadillo en veel vogels (alle namen ben ik ff vergeten :)

En nu gaan we alle mooie beelden ff verwerken in een restaurantje met.... juist een lekker glaasje wijn!!

Haste luego amigos y amigas!!
ps: geld is hier een heel verhaal apart. Pinnen kan maar één keer per dag max 130 euro en daarna is de pinpas dagenlang geblokkeerd. Creditcard kan ook maar één keer per dag, max. 130 euro. Tja en dan wordt het best lastig als je alle hotels en uitstapjes contant moet betalen.

• 09 November 2013 - 00:31

Suzanne:

wouw wat een mooi en jaloers makend verhaal!! ik zag jullie helemaal voor me rondsnieken tussen de graven. ooh en wat ben ik jaloers over de walvissen! ik ben erg benieuwd naar de eerste foto's!!
    geniet er nog lekker van, en met jullie mooie verhalen genieten we allemaal met jullie mee!!
    xx suzanne

• 09 November 2013 - 16:45

Wouter/provincie:

Wat maken jullie al veel mee, zo'n eerste week. Jullie verhaal maakt Argentinië nu al absoluut een optie voor volgend jaar. Geniet er van en doe voorzichtig

• 10 November 2013 - 01:04

Pamas:

Geweldig verslag....leuk!
    En wat betreft het geld vreemd hoor, hebben jullie buiten europa wel aangezet van de passen? Hihihi."........
    Groetjes en veel plezier
    Pamas

• 10 November 2013 - 18:10

Kim:

lieve edmar
    echt zo jaloers wat gaaf het zal wel adembenemend zijn geweest om zulke reusachtige vissen te zien niet normaal bijna net zo groot als jullie boot en die foto van die vin die is gaaf voor in de woonkamer echt zoooooooooooooooooooooooooooooooooooo gaaf heel veel plezier nog kijk al weer uit naar de volgende kiekjes xxx KiwiZz