Whiskey on the patagonian rocks :-) - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Whiskey on the patagonian rocks :-) - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Whiskey on the patagonian rocks :-)

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

15 November 2013 | Argentinië, El Calafate

Waar te beginnen....?
Alweer zoveel gedaan en meegemaakt. Na Puerto Madryn zijn we met het vliegtuig naar El Calafate gereisd. Een kleine, maar zeer toeristische plaats. Iedereen die hier komt is over dag op pad naar gletsjers. En wij natuurlijk ook. Naar de Perito Moreno gletsjer voor een mini trekking over het ijs! ´s Ochtends werden we opgehaald met de bus. Na zo´n uur rijden komt de gletsjer zo nu en dan al in het zicht. Wauw! Als we bij de boot aankomen om over te varen merken we hoe koud het is. De overtocht duurt ca. 20 minuten met fantastisch uitzicht op de gletsjer! Net als we willen aanmeren breekt er een enorm stuk ijs af. Helaas horen we het geluid niet door het geluid van de motor, maar het stuk ijs veroorzaakt een behoorlijke golf waardoor we nog even niet kunnen aanmeren. Hoezo spectaculair?! Aan land kregen we een korte instructie. Handschoenen zijn verplicht zodra we over de gletsjer gaan lopen, want het ijs is super scherp. We lopen eerst een stuk door een soort van bos, waar we weer fantastische uitzichten op de gletsjer hebben. Zo nu en dan breekt er weer een klein stukje ijs af en horen we wat voor een bulderend geluid dat maakt. Al snel is het tijd om de crampons (eigenlijk een soort mesjes) onder onze schoenen te laten binden en dan kan het avontuur beginnen. Na een korte instructie over hoe we over het ijs moeten lopen (voeten parallel als we dalen en als een pinguin als we stijgen) gaan we gletsjer op. Het lopen is niet moeilijk, de ervaring en hetgeen we zien is indrukwekkend en onvergetelijk. Het ijs oogt blauw, dit komt door de dichtheid/puurheid van het ijs. Op somige plekken ligt water wat fantastische plaatjes oplevert. En zo lopen we 1,5 uur over het ijs. De tijd is te snel voorbij. Op een bepaald moment loop ik voorop en waan ik me even alleen op de gletsjer (maar het is maar goed dat dat niet echt geval is, voordat je ergens loopt waar je niet moet lopen). Als verrassing eindigt de tocht met een glas whiskey, met natuurlijk ijs wat ze van de gletsjer afschrapen: Whiskey on the Patagonian rocks. We hadden al wat foto´s op facebook geplaatst, maar hier zullen er ook snel een aantal volgen.
Weer op het vaste land lunchen we met onze meegenomen broodjes op een plekje met uitzicht op de gletsjer. Gezellig met z´n tweetjes. Daarna is het tijd om terug te gaan. Op de terugweg naar El Calafate stoppen we nog op de balconies. Deze zijn zeer bekend voor de uitzichten op de gletsjer. Ook weer erg mooi, maar het kan niet meer tippen aan de ervaring op het ijs zelf.

De volgende dag beslissen we dan ook dat we niet nog een boottocht gaan maken langs andere gletsjers. We zitten er niet op te wachten om met 300 anderen 7uur lang op een boot te zitten terwijl we net de meest fantastische tocht achter de rug hebben. In plaats daarvan wandelen we naar Laguna Nimez. Een lagune met vogels, waaronder flamingo´s. Helaas stond er erg veel wind en was het erg koud, maar het was zeker leuk om te doen. De rest van de dag doen we rustig aan en bereiden we ons vast voor voor ons 30 minuten bezoek aan de ijsbar :-) Want tja om 18:30 staan we dan toch echt in een bar van ijs, de enige in zuid amerika, met een speciale jas aan. Daar drinken we bij -11C een lekkere baco uit zelfs een glas van ijs. Ook weer een bijzondere ervaring (paps nog bedankt voor de hilarische tegenactie hahahaha)!!

Na El Calafate vertrekken we naar El Chalten om te gaan hiken door de bergen (en het bekende uitzicht op de Fitz Roy berg). Maar daarover vertel ik een andere keer aangezien we nu eerst het vliegtuig naar Bariloche moeten pakken.

Besos por todos!!

• 15 November 2013 - 21:51