Avonturen in Cuba - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Avonturen in Cuba - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Avonturen in Cuba

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

02 December 2012 | Nederland, Zutphen

No me gusto Cienfuegos (10 november 2012)
Yes, het is ochtend! Na een lekkere kakkerlak naast me op de kast gespot te hebben, aangekleed, ontbeten en aangegeven dat we weggaan. Dat vonden ze niet zo leuk, maar goed even later vertelde Hector dat er alweer een nieuwe gast zou komen... Tuurlijk :-) Ohja en hij wilde ook nog even vermelden dat Trinidad maar heel klein is en dat daar niet zoveel te zien is als in Cienfuegos. Het is wel goed, eerst bustickets gekocht zodat we om 12:45u naar Trinidad kunnen reizen. Nog wat rondgelopen, tassen opgehaald bij casa en na een laatste kriebelige zoen met een opgelucht hart vertrokken. Weer een ervaring rijker zijn we naar Trinidad gegaan. In de bus las ik op het visitekaartje van de casa in Cienfuegos dat ze een nice young couple zijn... Nou, 35 jaar geleden misschien, nu niet meer! In Trinidad aangekomen hebben we de casa opgezocht die we hadden gereserveerd voor over 2 dagen: casa Jose y Kirenia. Gelukkig hadden ze een kamer beschikbaar! Na vertelt te hebben dat we Cienfuegos niets vonden (no me gusto Cienfuegos) en daarom eerder zijn aangekomen, verzekerde Jose ons dat we Trinidad wel leuk zouden vinden. In deze casa weer volop kans om mijn Spaans te oefenen, aangezien hier geen Engels wordt gesproken. Het stadje is geweldig, mooie gebouwen, kleurrijk en overal muziek. 's Avonds fantastisch gegeten in de casa. Het eten dat Kirenia en Jose maken is heerlijk! De casa heeft ook een mooi dakterras, maar door de wind hebben we daar helaas niet kunnen eten. De avond doorgebracht met heerlijke muziek bij Casa de la Musica (cafe in de openlucht) en Palenque de los Congos reales.

Vamos a la playa (11 november 2012)
Na het beste ontbijt in Cuba, de stad ingelopen voor een fiets. Helaas geen goede fietsen meer, dan maar 2 afdankertjes... We zijn wel wat gewend..hihi. 15 km naar het strand Playa Ancon gefietst en daar gerelaxt, in zee gezwommen en schelpen gezocht. Heerlijk! We vroegen ons wel af wat voor rare bloedpuntjes we toch op ons lijf kregen, later zou uit de lonely planet blijken dat het hier om zandvlooien gaat. Eind van de middag zijn we teruggefietst naar Trinidad. Ik blijf het zeggen, maar het eten was weer heerlijk. 's Avonds bij Palenque de los Congos Reales muziek geluisterd.

Knabbelende rivierkreeftjes (12 november 2012)
Vandaag naar Parque La Cubano gewandeld. Daar een trail gelopen van ca. 3km naar de Javira waterval. Onderweg in het parque meerdere blue lagoons gezien en pootje gebaad. Totdat Ed er als een gillende keukenmeid uit kwam gerend doordat er een rivierkreeftje aan zijn teen zat te knabbelen...hahaha. Mooie wandeling deze dag van ca. 18km. Bij terugkomst in Trinidad nog naar een uitzichtpunt gelopen.... Daarna zat de dag er alweer op. We vinden Trinidad geweldig!! Veel leuke bandjes en veel te doen in de omgeving. 's Avonds heerlijke kreeft gegeten in de casa en daarna weer salsa, son en rumba time in het centrum.

Una noche mas (13 november 2012)
Op de vraag of we nog een nachtje kunnen blijven (una noche mas) wordt enthousiast gereageerd. Vandaag gaan we met de trein door de Valle de los Ingenios (Vallei van de Suikermolens). Het leek er eerst even op dat we met een soort van bus op treinrails zouden gaan, maar gelukkig kwam er toch een andere echte trein (helaas geen stoomtrein). We stoppen na ca. 45 minuten bij Manaca Iznaga . Daar hebben we een uurtje de tijd om het 44meter hoge bouwwerk te beklimmen voor een fantastisch uitzicht en wat rond te lopen. De toren werd in de 18e eeuw gebruikt om de slaven in de gaten te houden. Na een heerlijk verst geperst suikerriet (cana) sapje zijn weer in de trein gestapt voor een korte rit van 10 minuten naar een Hacienda: casa Guachinango. De omgeving is mooi en groen. Doordat we op het juiste moment de omliggende velden inlopen, loopt er een man mee die ons een rondleiding geeft langs de velden, koffiebonen, guavabomen en suikerrietvelden. Hij haalt ook een stengel suikerriet uit de velden en schilt deze om ons te laten proeven. Leuk extraatje deze rondleiding! Daarna reist de trein in een klein uurtje terug naar Trinidad, door de mooie vallei duurt de rit eigenlijk te kort. Terug in de stad hebben we besloten morgen naar Santa Clara te gaan. Bustickets gekocht en 's avonds weer heerlijk gegeten in de casa. Van Kirenia kreeg ik een mooie ring cadeau die door haar familie handgemaakt is. Bij Casa de la Musica genoten van een fantastische band.

Prinsessenkamer (14 november 2012)
Vandaag nemen we al vroeg afscheid van Trinidad. Om 07u vertrekt de bus naar Santa Clara. Vinales en Trinidad zijn tot nu toe de plaatsen waar we echt genoten hebben: fantastische casas, mooie stadjes, heerlijke muziek, mooie uitzichten en fantastische natuur. Tegen 10-en komen we aan en selecteren een casa uit de lonely planet. Met de paardentaxi gaan we naar het centrum. Helaas zit deze casa vol, maar hij heeft wel een ander adres: casa Yakelyn. Daar aangekomen is het een prima casa, een knalroze kamer en badkamer staan op ons te wachten. En tot overmaat van kitsch heeft de badkuip naast een paars roze douchegordijn er ook nog 2 roze gordijntjes voor hangen. Als dat geen prinsessenkamer is :-) Het is net Assepoester, nouja Sneeuwwitje en de zeven dwergen is misschien toepasselijker, aangezien er ook aardig wat lilliputters rondlopen in deze casa. We lopen de stad rond in de regen: monument en museum van Che, kerkjes en pleinen. We hebben het snel gezien. Maar waar gaan we na Santa Clara naartoe?? Het is lastig om te kiezen. Verder naar het oosten willen we niet, dus het wordt of terug naar Havana of alvast naar Varadero. Uiteindelijk valt de keuze op Havana, dus gaan we bustickets regelen. Maar valt dat even tegen!! Bij twee kantoortjes worden we doorgestuurd en de derde zegt dat er geen plek meer is in de bus. We kunnen wel een uur van te voren naar het busstation gaan in de hoop dat er dan toch plek is.... Zondag is de eerste dag dat er zeker weten weer plek is...Oh my god!! Op naar het busstation om te checken of dit echt zo is. Vlak voor het station staan meerdere taxi's. Daar maar eens gaan onderhandelen. Er waren 3 man voor nodig en met pijn in de kaken van het lachen ( geen idee waarover, maar we vonden het allemaal nogal grappig) hebben we een taxi voor morgenochtend om 09u naar Havana, 1 ding is duidelijk er reist ook een chinees mee en die moet voorin. 's Avonds in de casa de minst lekkere maaltijd op Cuba gegeten. Daarna nog wat rondgelopen in Santa Clara, maar als je op 1 dag drie keer op hetzelfde terras komt te zitten betekent dit echt dat je weg moet wezen. Morgen back to Havana!

Buena Vista Social Club (15 november 2012)
De taxi was er mooi op tijd en na de reusachtige chinees te hebben opgehaald (met zoveel bagage dat het amper in de kofferbak past) zijn we met een sneltreinvaart naar Havana gereden. In Havana was het voor de chauffeur nog even zoeken, maar wij hebben ons bij de casa laten afzetten waar we aan het begin van onze vakantie hebben gezeten. Helaas was er niemand thuis... Dan maar op zoek naar een andere casa. Bij de buren was het niet wat, die wisten wel een ander, ook die was het niet. De drie die daarna volgden waren het helemaal niet! Pfff.. Wat nu? Telefoon gepakt en Julio en Aurora gebeld, yes de huishoudster nam op! In m’n beste spaans gevraagd of ze een kamer had en of we meteen konden komen (spaans over de telefoon blijkt toch weer een stuk lastiger:-)). Voor 1 nacht sowieso, de tweede moeten we met Julio overleggen. Daar aangekomen kwamen Julio en Aurora snel thuis en gelukkig konden we ook een tweede nacht blijven. Havana ziet er een tweede keer toch weer heel anders uit. Je loopt veel relaxter rond. 's Avonds zouden artiesten van de Buena Vista Social Club optreden in een chique tent. Wij hebben voor de ramen staan genieten met een hoop andere Cubanen. Uit die oude knarren komt een fantastisch geluid en het mooiste is dat we voor de ramen een plaats eerste rang hadden! Toen het bijna afgelopen was zijn we met een van de cubanen meegelopen naar Plaza del Armas. Voor museo el Templete (kapel) stond een enorme rij. 17 november wordt de stichting van de stad Havana gevierd. De kapel staat op de plek waar Havana' s eerste dienst onder een boom werd gehouden in november 1519 ( precieze datum weten ze niet, maar daarvoor hebben ze 17 november gekozen). De originele boom is inmiddels vervangen door een nieuwe. Mensen willen op deze dag de kapel bezoeken en om de boom heenlopen om wensen te doen. We werden uitgenodigd om mee in de rij te gaan staan, maar gezien het late tijdstip en de lengte van de rij hebben we dat niet gedaan...

Last day Havana (16 november 2012)
Onze laatste dag om van het echte Cuba te genieten! Tickets voor morgen naar Varadero geboekt en daarna de hop on, hop off bus gepakt (een andere lijn), waardoor we, onbedoeld, op het strand van Havana uitkwamen. Helaas was het slecht weer en hebben we de volgende bus weer teruggepakt. Na wat rondwandelen bij Taberna de la Muralla op plaza vieja gaan zitten. Toen het begon te regenen zijn we naar binnen gegaan, waar we de oplichtingspraktijken van dichtbij hebben meegemaakt. Wie naar deze tent gaat (en welke dan ook) vraag om een geprinte bon!! Anders worden er hele andere prijzen gehanteerd, er wordt 10% bovenop de totale rekening gegooid en dan naar boven afgerond.... Het is toch wat, maar ook niet onverwacht. De mensen verdienen hier bijna niks en moeten het hebben van fooi en oplichterij, maar toch is het jammer. Nog wat marktjes aangedaan en 's avonds genoten van de salsabandjes in de stad. 's Avonds kom ik erachter dat we plaza Cathedral hebben overgeslagen met de bekende Cathedral de San Cristobal de la Habana, morgenochtend nog snel ff langs :-).

Tranquilo (17 november 2012)
Na nog snel langs Cathedral de San Cristobal de la Habana te zijn gelopen (deze hadden we echt niet mogen missen!!), pakken we onze backpacks, nemen afscheid van Aurora y Julio en lopen naar het hotel waar we om 09:40u zouden worden opgehaald... Na 2 weken weten we dat alles hier tranquilo gaat, maar bijna een uur vertraging is toch wel muy tranquilo. Nu in de bus naar Varadero. Lekker niets doen, luieren op het strand, zwemmen en een boekje lezen.

1,2,3 / 1,2,3 (18 t/m 24 november 2012)
Heerlijk hotel in Varadero. Veel wind, maar lekker gerelaxt in de tuin. Het is zeker een aanrader om naar hotel Blau Varadero te gaan voor ontspanning. Een van de avonden hebben we een salsa-lesje genomen. Erg leuk, maar de 1,2,3 1,2,3 pasjes blijken een stuk lastiger dan gedacht. Een ochtend ook nog naar Cueva Ambrosio gelopen. Een verrassende grot, met fantastisch licht, mooie muurschilderingen en heel veel vleermuizen. De hop-on hop-off bus is leuk om Varadero town te zien, maar dat is niet meer dan een grote toeristenshoppingmall. De laatste middag hoorden we bij toeval Nederlanders praten bij de bar, waaruit we opmaakten dat de vlucht vertraging had. Zo hebben we nog een tijdje langer van het hotel kunnen genieten. Uiteindelijk vertrekken we met bijna 3,5 uur vertraging richting Nederland.