Eerste week Cuba - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu Eerste week Cuba - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Erwin en Marjan - WaarBenJij.nu

Eerste week Cuba

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjan

02 December 2012 | Nederland, Zutphen

On our way to Cuba (3 november 2012)
02:00u de wekker, huh wat, ohja vakantie!! 03:00 pama's aan de deur. We zagen al dat we 1u 45 m vertraging hadden, maar wat maakt het uit! Na een kop koffie en tosti op Schiphol door de douane. Heerlijk rondgewandeld en niets gemerkt van de vertraging. Vlucht was prima, maar we werden wel weer herinnerd waarom we ooit gezegd hebben niet meer met Arkefly te willen vliegen... Niet de beenruimte maar juist de stoelbreedte is nogal beperkt. In Varadero aangekomen was het 15:30u eer we buiten stonden. Huh, 15:30u?? Het is toch 6u tijdsverschil? Niet dus, 5uur. Ok prima, bus naar Havana was er stipt om 16:00u en gelukkig was er nog genoeg plek. Ritje van 3 uur was goed te doen en na in Havana fietstaxi te hebben genomen, kwamen we aan bij de casa van Aurora y Julio. Daar werden we in pyjama en met zoenen onthaald door de alleen spaans sprekende Aurora. Ze waren net aan het douchen..hihi.. Geweldige kamer en daarna kennis gemaakt met Julio en de stad gaan verkennen. Een hapje gegeten en op tijd naar bed, nadat we voor morgen ontbijt hebben geregeld om 09:00u

Salsa en Sigaren festival (4 november 2012)
Wake up! Om 09:00, dachten we, schoven we aan voor het ontbijt. Julio vroeg hoe laat we het op ons horloge hadden...? Huh? Een uur later dan dat het daadwerkelijk is...de klok is afgelopen nacht een uurtje terug gegaan...hihihi... Dus toch 6 uur tijdsverschil! In 2 weken tijd dus voor ons ook 2 keer de klok verzet, in Cuba een week later dan bij ons in Nl, en dan nog het tijdsverschil..snappen jullie het nog?! Na alle horloges en klokken weer even op de juiste tijd gezet te hebben zijn we gaan lopen... En gaan lopen... En nog eens gaan lopen. Fantastisch mooie stad: mooie gebouwen, mooie auto's en niet te vergeten mooi weer! Na een paar uurtjes rondgelopen te hebben, werden we aangesproken door 2 jonge cubanen. Of het vandaag onze eerste dag was. Ja? Daarna werd ons verteld dat vandaag het festival van de salsa en de sigaren is... Oke, wij doorgelopen en later kwamen we ze nog 2 keer tegen (hoezo toevallig?). Ze zouden ons wel even laten zien waar het was . Op terras beland, toen nog alcoholvrije cocktails gedronken en sigaren gerookt. Uiteindelijk waren ze er alleen maar op uit, om sigaren te verkopen of dat wij babymelk voor ze gingen kopen... Oplichters dus. En bij het betalen van de rekening moesten we 30 cuc betalen (24 euro) voor 6 toen ineens alcoholische cocktails... De serveerster zat in het complot en zei dat wij de 2 cubanen hadden uitgenodigd. Ik dacht het niet! Na zelf de korting op onze rekening bepaald te hebben zijn we er vandoor gegaan. Daar hebben we van geleerd.. en zij ook! Verder door Havana gelopen, een overzichtje van wat we gezien hebben: capitolio, monumento jose marti, malecon, museo de revolucion, plaza vieja, plaza san fransisco, plaza del armas, etc, etc. ' s Avonds waren we kapot, onze voeten konden niet meer. Gezellig gegeten in Cafe Paris, een van de vele tentjes waar een salsaband optreedt.

Hop-on Hop-off (5 november 2012)
Zere voeten!! Ontbijt gehaald bij de plaatselijke bakker en opgegeten op het gezellige pleintje Plaza del Armas. Daarna wat rondgestruind, kaartjes gekocht voor de rit morgen naar Vinales en vervolgens bustickets voor de hop on, hop off bus gekocht. Leuke tour van ca. 2uur waarvan we gisteren bijna alles al lopend gezien hadden. Toch erg leuk om het straatleven van de bovenkant van een bus te zien. Tussen de middag lekker geluncht en een biertje gedronken bij de plaatselijke brouwerij Taberna de la Muralla op het levendige plein Plaza Vieja. We hadden wel iets anders van Havana verwacht, bijvoorbeeld dat je op iedere straathoek sigaren kunt kopen, maar het enige wat we gemerkt hebt is dat je op iedere straathoek belazerd kunt worden :-) 's Avonds zijn we nog een keer met de hop on, hop off bus geweest (onbeperkt kaartje) en hebben we een aantal highlights nog een keer met ondergaande zon en avond kunnen zien... Na ons opgefrist te hebben zijn we in de rij gaan staan voor het populaire restaurant los Nardos. Dat de porties groot waren hadden we al gehoord, maar dit sloeg alles. Tip is om niet zoals ons een voorgerecht te nemen, want het hoofdgerecht is HUGE!! Zoveel garnalen, maar erg lekker en zeker een aanrader. Prijs kwaliteit en sfeer is geweldig! Tot slot van deze dag nog ergens onze eerste Cubaanse Mojito gedronken.

Viva la casa! (6 november 2012)
Na een lekker ontbijtje vertrokken naar het hotel waar we worden opgehaald voor de reis naar Vinales. Na wat heen en weer gebus om een te late passagier op te halen eindelijk op weg. Geweldige views onderweg van palmbomen, tropische bossen en meren. Rond het middaguur komen we aan in Vinales waar de gastvrouw Miladys van onze casa op ons staat te wachten. Ah, alleen Spaans! Leuke uitdaging!! Na ca. 6 minuutjes lopen komen we bij een FANTASTISCHE casa midden in de woonwijken. Wat een uitzicht op de mogotes (bergen), meerdere prive terassen bij de casa en een mooie kamer. Dit kan niet meer overtroffen worden!! Met mijn gebrekkige Spaans komen we gelukkig een heel eind. Miladys kookt vanavond kreeft voor ons en morgen gaat een chico met ons wandelen in de omgeving. Vervolgens kort het kleine centrum verkent en een flesje rum gekocht, waardoor we tijdens dit schrijven aan onze eerste cuba libre zitten met een geweldig uitzicht. Wauw! En krijg nu wat, Miladys komt net aanlopen met een voucher voor Trinidad (casa in Nl gereserveerd, maar ik had aangegeven de voucher niet meer te kunnen printen gezien ons vertrek), en een fles rum van die reiswebsite... Waarom geen idee, zo ver gaat mijn Spaans niet, maar wat leuk!! Aanbeveling is www.triptovinales.com. Niet alleen voor fantastische casas in Vinales, maar ook in omgeving. Oke, en nu dan even over de maaltijd..we dachten dat het veel eten was bij los Nardos, nou dan moet je bij deze casa eten: soep, een kom vol bruine bonen, rijst, banenchips en gebakken aardappels, kool, fruit, en 2 borden vol kreeft. Als toetje een stuk taart en koffie. En alles even heerlijk klaargemaakt. Na een geweldige maaltijd nagenieten en met name uitbuiken op ons terras. Daarna het centrum in gegaan naar Centro Cultural Polo Montanez voor een avondje cubaanse dans en muziek.

Sigaren in Vinales (7 november 2012)
Cowboy chico verscheen aan het ontbijt om het met ons te hebben over de wandeltocht die we willen doen. Zoveel uur als we willen voor een vaste prijs en er gaan nog 2 anderen mee. Oke, wij willen een hele dag wandelen langs de mogotes, door het hart van de vallei. Na een uitgebreid ontbijt zijn we rond half negen gaan lopen. Helaas wat minder weer vanochtend, maar prachtige omgeving. We zien in Cuba veel grote roofvogels, die veel gelijkenis tonen met de condor in Peru. Wat de naam is weten we niet, maar als je 'm vangt of doodt ga je de gevangenis in. We krijgen uitleg over de plantages en alles wat er groeit en bloeit (de tabaksplantjes zijn nu nog minuscuul). Op het grondgebied van het Nationaal park mogen geen machines gebruikt worden om het land te bewerken, geen chemicaliën en de mensen mogen er niet wonen. De enige huizen die je ziet zijn secaderos, drooghuizen waarin de tabak wordt gedroogd van februari tot mei. Een grot bezocht met een natural pool (en even in het donker achtergelaten nadat de russen er met de enige lamp vandoor waren gegaan) en een Tobacco plantage. 90% van de tabak die verbouwd wordt in het Nationaal park is bestemd voor de overheid, 10% is voor de mensen zelf. Van deze 10% maken ze zelf sigaren die vergelijkbaar zijn met die in de fabriek gemaakt worden, verschil is dat zij de sigaren dichtplakken met honing i.p.v. met lijm en er zit minder nicotine in doordat zij de nerf van het tabaksblad niet verwerken in de sigaar (de nerf bevat de meeste nicotine). De belangrijkste soorten sigaren zijn: Romeo y Julieta, Montechristo, Cohiba en Partagas. Alle sigaren worden van dezelfde tabaksplant gemaakt. De hoogte van de bladeren aan de plant zijn bepalend voor het merk. Des te meer zon de bladeren hebben gehad, des te sterker de sigaar. Zo is Cohiba de sterkste sigaar, deze wordt gemaakt van de bovenste bladeren van de tabaksplant. Na dit bezoek bij een van de mogotes omhoog geklommen en via een doorgang dwars door de berg overgestoken naar de andere kant. 14u zat de tour er ineens op, terwijl wij toch echt afgesproken hadden een hele dag te wandelen.... Na wat onderhandelingen over de prijs, zijn we zelf nog 5km verder gewandeld naar Mural de la prehistoria: een muurschildering op een mogote van 120m, in 1961 geschilderd met een soort weergave van de evolutie (de mens lijkt afgebeeld als spiderman :-). Uiteindelijk waren we rond 17u terug in onze casa, waar we een heerlijk limoen ijsdrankje aangeboden gekregen door Miladys. Op ons terras besluiten we dat we niet terug gaan naar Havana, maar direct doorreizen naar Cienfuegos. Het diner was ook vanavond weer fantastisch, waarna Miladys ons geholpen heeft met het regelen van een aantal zaken. Ook heeft ze een casa aanbevolen in Cienfuegos en deze gebeld met de vraag of we daar vrijdag terecht kunnen. Ik kreeg de vriendelijke oudere mensen meteen al aan de telefoon, de stemmen doen echter vermoeden dat het een beetje vreemde mensen zijn....

Alles goed? (8 november 2012)
Na een rustige start en het kopen van bustickets naar Cienfuegos voor morgen eens kijken of we fietsen kunnen huren vandaag. Helaas alle fietsen al uitgeleend! Da's balen dan maar lopend naar het uitzichtpunt bij hotel los Jazminos. Leuke wandeling met mooie uitzichten onderweg. De terugweg zagen we een gids de weg verlaten en de berg afdalen. We dachten dat doen wij ook! Na een steile en gladde afdaling zagen we de gids nergens meer en zijn we zelf onder hekken door, door de weilanden, privé landerijen en velden onze weg gaan zoeken. Erg leuk! Onderweg kwamen we bijna niemand tegen... Tot er een Cubaan langs liep die schreeuwde: "Alles goed?" Huh?.. Die zal wel gedacht hebben daar heb je weer zo'n stomme Nederlander die zelf de weg probeert te vinden.... Terug in Vinales aangekomen zijn we op een terras gaan zitten, waar we even geschuild hebben voor een buitje. Nog wat rondgewandeld en 's avonds kwam Miladys haar verontschuldigen aanbieden. Ze was pas net terug van het ziekenhuis waar haar moeder ligt. Maar geen probleem want een amiga (de buurvrouw) had ons eten klaargemaakt. En ook deze avond was het weer geweldig.

Snor- en baardharen in Cienfuegos (9 november 2012)
Na een vroeg ontbijt, een zak vol broodstengels en een warm afscheid van Miladys zijn we met de bus naar Cienfuegos gereisd. Een lange rit van ca. 7uur met tussenstops. Op het busstation stond Hector ons op te wachten met een bordje met onze namen. Op dat moment zei ik nog tegen Ed we kunnen net doen alsof we dat niet zijn, want Hector zag er niet zo proper uit..... (leuk hoeveel je soms al uit een kort telefoongesprek kunt afleiden). Na in 10 seconden besloten te hebben dat niet te kunnen maken, zijn we naar zijn casa gelopen: casa Ferrer. Daar ook kennis gemaakt met zijn vrouw Illla, compleet met baard- en snorharen. Na een lekkere dikke welkomszoen de kamer gezien en ook dat viel tegen, en om het nog erger te maken een wc die stonk uit duizenden (een combo van kauwgomballen, tienduizend bloemensoorten en schoonmaakmiddel). De kamer stond vol met beeldjes en nepbloemen en in de kasten hingen hun kleren, beddengoed en wasgoed. Na een korte toelichting dat Cienfuegos het leukste, het mooiste en het meest fantastische is, zijn we snel de stad gaan verkennen, zodat we morgen ook snel weer weg kunnen. Langs de baai gelopen, het standbeeld van Benny More, het plein met een aantal bezienswaardigheden en de boulevard. 's Avonds gegeten in een tentje en een bar opgezocht om wat cocktails achterover te slaan. Daar met een aantal mensen gekletst en een cubaan erg blij gemaakt met een Singapore dollar (spaart buitenlandse munten) waarna hij ons een mojito aanbood, die hij vervolgens de belg liet betalen waarvan hij de gids was..hihi...